::PLEASE READ THIS BEFORE PROCEED::

Blog ini hanya memaparlan PENDAPAT PERIBADI si penulis..anda BOLEH bace,tp DILARANG SAMA SEKALI @ 2 KALI @ BEBERAPA KALI SELEPASnyer menggunakan bahan2 yg ade disini untuk tujuan yang tidak MUNASABAH..setiap org ade pendapat masing2, termasuklah si penulis...

::GENG SIBER::

Tuesday, May 4, 2010

1st Entry...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.....

dah lama x berblogging ni...since 16 Mac 2010~~~since arwah mak meninggal... terus hilang semangat nak mencoret..terus hilang idea yang nak dikongsi...

Mak meninggal pd 16 Mac 2010 lepas azan zohor...menurut kak long mak dr awal lg dah x der tp masih bertahan disebabkan mesin2 disekeliling... mak meninggal disebabkan ACS Cardiogenic shock a.k.a air dari paru2 mak telah mengalir masuk ke dlm jantung...

saya yg ketika tu berada di Taiping utk clinical placement dr 8 mac-2 April mmg terkedu menerima panggilan dr kakak pada waktu subuh 16 Mac yg meminta saya blk ke kg dgn kadar segera sbb mak msk hospital... dan saya pasti bende ni mmg dh serius sbb sblm ni mak dah byk kali msk wad tp mak minta kak long supaya ia dirahsiakan dr saya..

abg call tny psl airport yg plg dekat..mana la saya tau..saya x pernah dtg cni dgn flight..pastu kwn serumah ckp airport plg dkt dgn taiping kat bayan lepas tp kene naik bas la ke sana dr taiping...masa tunggu HOD dtg, abg call lg minta saya blk dgn bas sbb flight dr bayan lepas ke KL jam 12 tgh hari dan transit ke KB jam 3ptg..kalo nak dikirakan masa mmg saya akan sampai ptg cam naik bas gak..

pg tu, dr department saya ke stesen bas Kamunting utk beli tiket..tp bas kene naik di K.Kangsar dan kebetulan tiket bas pg tu dah habis...saya dah pening..hati dah risau..kak long pun asyik call tnya..saya terus beli tiket ke KL dan minta abg booking tiket flight...

sepanjang perjalanan kaklong pesan dgn saya baca al-fatihah byk2, kalo blh bacakan yasin...saya tnykan pd kak long, "mak cam ner??" kak long ckp x der perubahan~~mak koma sejak dihantar ke ER..dlm hati saya mmg sedih krn saya satu2 anak mak yg x der disisi...

sampai di KLIA, masa berlalu agak perlahan...saya papan boarding tu utk check masa..hp abis bateri, jam tgn pun sama..nasib baik ade nokia yg mmg dah nazak tu sbg penghubung tp time dia lak saya x set..sementara tunggu flight jam 3ptg saya ke surau utk solat...kluar dr surau ada misscall...

sambil berjln ke pintu msk ke boarding area, saya call blk tnya sapa??rupanya sepupu saya..dia tny betul ke makcik dah x der...rasa nak jer bg penampar kan bdk ni...celupar betul...dia ckp cousin saya yg dok kat rumah saya tu yg bg tau...saya ckp jer la...makcik ade lg..td kaklong ckp makcik mcm tu jer lagi...

saya sms dgn kak long tp sms x delivered..sambil berjln saya berdoa supaya mak saya selamat...sampai di pintu B8, saya call sepupu saya...ayat pertama yg dia tya saya "kak emy dah tau ke makcik dah x der?" saat tu saya rasa sendi saya semua lemah... saya x tau mana saya nak tuju...air mata dah bercucuran..org disekeliling memandang saya...

"Mak saya dah x der..." saya terus mengulangi ayat yg sama dalam hati saya..masih sukar nak menerima kenyataan...saya pandang pintu B8 tu...perlu ke saya blk??saya rasa nak blk taiping jer...tp saya dah sampai cni..flight saya lg 15 minit...saya melangkah msk ke ruang menunggu dgn mata yg bengkak dan hingus yg masih membasahi hidung saya..wpun org pandang saya pelik tp apa saya peduli...

sepanjang perjalanan 55min ke KB tu saya menangis dan terus menangis..kepala dah pusing..sampai di airport PC, saya cpt2 turun tangga utk ambil beg...masa turun saya tgk keluar balai ketibaan..org yg saya mula2 nampak adalah abg saya...dah ambil beg saya terus berjalan ke arahnya...mata dia bengkak...

"betul ke mak dah x der??" itu ayat yg saya tny dia...abg cuma angguk shj..wpun rasa persekitaran saya semakin kabur saya ttp gagahkan langkah saya memasuki kete abg..dlm perjalanan saya sms dgn Huda sbb sepanjang di KLIA Huda la yg byk bg moral support... mase dia call saya rasa air mata menitis lg.. tp saya tahan...

rumah saya terletak di tgh pdg dan kwsn sekeliling masih x byk rumah...jd dr jauh dah nampak rumah tu..dr jauh saya nampak org ramai memenuhi kwsn rumah.. air mata saya mengalir laju..sekali lg hati saya berkata "Mak saya dah x der,...."bila kete berhenti saya terus ke tangga..saya tau pelawat2 tu rasa pelik sbb saya masih lengkap beruniform...saya dgr dorang tnya dgn pelawat lain saya ni sapa..

masa naik tangga, kaklong kebetulan lalu..dia nampak saya terus dia peluk saya..saya tu kami menangis sama...dan ntah apa yg merasuk saya, saya kata"kenapa mak x tunggu mi???kan mi dah on the way blk???" saya tgk ada pelawat yg sama2 menangis...kak long pujuk saya..dia ckp mak ada kat rumah ni..jgn ckp mcm tu nanti mak sedih..kak long ajak saya naik..

kaki saya lemah dan x mampu berjalan..saya jatuh terduduk di tepi dinding memandang badan mak dari jauh...kenapa mereka tutup badan mak??nanti mak x blh bernafas...saya x mampu berdiri...mak kesayangan saya dah x der...saya gagahkan diri untuk melihat wajah mak...mmg benar, itu mak saya..

sekarang adalah kenyataan....mak saya telah tiada..walaupun sukar tp inilah kenyataan yang perlu kami terima...emak hanyalah pinjaman dari ALLAH SWT dan setiap pinjaman perlu dipulangkan...Terima kasih Allah kerana meminjamkan saya IBU yang paling baik dan tabah diantara ibu2 didunia ini..

AL-FATIHAH..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...